Skip to main content

Heb jij een website en wil je daar graag meer omzet uit halen? Dan is SEO wellicht het perfecte marketingkanaal voor jou. Jij bent de persoon die het meest weet over jouw vakgebied, zonde om die kennis dan niet te gebruiken om extra klanten te genereren. 

Veel mensen hebben de term SEO (Search Engine Optimization) weleens voorbij horen komen maar hebben geen idee hoe ze dit nou voor hun eigen business kunnen gebruiken. No worries, daar help ik je mee!

In deze blog bespreken we een SEO strategie die vrijwel iedereen zelf kan toepassen. Zo kan jij toch goed scoren in Google zonder een grote investering, wel zo fijn toch?

SEO strategie

Het doel van een goede SEO strategie is zo veel mogelijk relevante bezoekers op jouw website of webpagina te laten landen. Echter, voordat je dit kan doen zijn er een aantal basiselementen die goed moeten staan zodat jij hoog in Google kan scoren.

Hieronder een kleine samenvatting wat SEO nou precies is. 

SEO bestaat uit 3 belangrijke pijlers.

Technische SEO (1e pijler)

Hieronder verstaan we dat je website leesbaar is voor Google. Wij kunnen een website wel mooi ingericht vinden maar dat betekent niet dat Google dat ook vind. Er zijn een aantal belangrijke technische aspecten die enorme invloed hebben op je rankings.

Site speed: De snelheid van een website is in de ogen van Google erg belangrijk. Google wil hun zoekmachine zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden en prefereert snelle websites daarom over langzame websites. 

De laadsnelheid van een website hangt af van een groot aantal factoren. Echter, uit ervaring merk ik veel websites te veel of veel te zware foto’s op de homepagina hebben staan.

Misschien heb jij dit ook wel? Om dit te checken kan je een gratis scan maken op www.gtmetrix.com. Hier hoef je alleen je domeinnaam in te vullen en dan krijg je een score. Komt er A of B uit? Dan zit het wel goed met de laadsnelheid! Is je score lager dan B? Dan moet je toch eens kijken of je een aantal foto’s kan comprimeren of via een externe plugin de laadsnelheid kan aanpassen. 

Ook is het handig om via de gratis tool ‘Screaming Frog’ een uitdraai te maken van je website. Deze tool analyseert je website en geeft precies aan welke verbeteringen je kan maken op het gebied van technische SEO.

On-Page SEO (2e pijler)

De naam geeft al duidelijk aan wat deze pijler inhoudt. On-page SEO is alle content die er op je website te vinden is. Denk aan titels, tussenkopjes, meta beschrijvingen, teksten, foto’s, filmpjes, contactformulieren en reviews.

In deze pijler is vooral de tekst erg belangrijk. Als jij gevonden wil worden op een bepaalde zoekterm, dan moet Google natuurlijk wel begrijpen waar deze pagina over gaat.

Een belangrijk aspect van een goede on-page SEO strategie is dat je allesomvattende content creëert over een product of dienst dat jij aanbiedt. 

Voorbeeld: Jij hebt een website waar je tuinmeubels op verkoopt. Momenteel heb je 10 verschillende producten die gekocht kunnen worden (tuinstoelen, tuinbanken, tuintafels, tuinlampen). Veel ondernemers zetten deze producten dan op 1 pagina, zo lijkt hun winkel voller en ziet het er aantrekkelijker uit. Qua SEO is dit niet aan te raden. Door alle producten op 1 pagina te zetten maak je het erg lastig voor Google om te begrijpen waar jouw website nou daadwerkelijk over gaat. 

Zorg er dus voor dat je per product een eigen categorie pagina maakt. Deze categorie pagina kan je dan vullen met allesomvattende content. Als voorbeeld gebruiken we een categoriepagina over de tuinstoelen. 

Hoe ik het zou indelen:

H1: Tuinstoelen kopen bij bedrijf X

H2: Van welk materiaal zijn de tuinstoelen gemaakt?

H2: Uit welke opties kan ik kiezen?

H2: Hoe kan ik mijn tuinstoelen het beste onderhouden?

H2: De tuinstoel zelf in elkaar zetten, een stappenplan

H2: Wat is de levertijd van de tuinstoelen?

Waarschijnlijk begrijp je inmiddels wat ik bedoel. Zaak is om zo uitgebreid mogelijk het product te beschrijven. Zorg ervoor dat de klant geen enkele vraag meer kan hebben over het product waar jij geen antwoord op geeft.

Ook zijn de titel en meta beschrijving erg belangrijk voor een goede vindbaarheid. Door deze goed te zetten zorg je ervoor dat Google extra punten meegeeft aan de pagina en jij hoger zal scoren.

Voorbeeld titel: Tuinstoel kopen? De mooiste tuinstoelen voor buiten in de tuin

Voorbeeld Meta beschrijving: Tuinstoelen zijn een must-have voor in de tuin tijdens de zomermaanden. Bekijk het ruime online assortiment en maak jouw keuze. Koop nu jouw tuinstoel!

Een goed geoptimaliseerde meta beschrijving is tussen de 150 en 160 tekens lang. 

Nu je per product een eigen pagina hebt gemaakt is het belangrijk om na te gaan of je niet duplicate content hebt. Dit houdt in dat je niet dezelfde zoekterm op verschillende pagina’s gebruikt. Hierdoor snapt Google namelijk niet op welke pagina je nou precies gevonden wil worden met het zoekwoord: “Tuinstoelen”, en zal je nooit hoger komen.

Off-page SEO (3e pijler)

Off page SEO is kort gezegd hoeveel andere websites er naar jouw content linken. Zodra er andere websites (Blogs) naar jouw website linken, denkt Google dat de content van waardevol is (anders zou er niet naar gelinkt worden). Door linkjes te verkrijgen van andere websites kan je als het ware je eigen pagina’s omhoog in Google pompen.

Linkbuilding is een spel apart en als je net start met SEO ook het minst belangrijk. Zorg er voor dat je website technisch klopt (Screaming Frog) en zorg ervoor dat de content op de website goed staat ingedeeld. Je zal zien dat zodra je dit hebt gedaan er al een hoop mogelijk is.

En hoe nu verder?

Je hebt inmiddels al je productpagina’s goed gezet en de kleine technische foutjes uit je website gehaald. Hoe nu verder?  

Aan de hand van een zoekwoorden onderzoek kan jij achter onderwerpen komen waar jouw potentiële klant op zoekt. Om in het voorbeeld van tuinmeubels te blijven. Denk aan: Hoe kan ik het best een tuinstoel onderhouden? Wat zijn de lekkerste tuinstoelen? 

Door content om deze vragen/onderwerpen heen te creëren zorg jij ervoor dat er mensen op jouw website komen die niet direct een koopintentie hebben maar wellicht ooit wel klant worden. 

Door het creëren van content die relevant is voor jouw branche laat je tegelijkertijd aan Google weten dat jij de expert bent binnen jouw branche. Hierdoor zal Google je ook als autoriteit gaan zien en je hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Stuur mij een whatsappje!